De 9+ organisatie
De 9+ organisatie
Datum publicatie
1e druk, 2010

Het boek ‘De 9+ organisatie’ van Berry Veldhoen en Stephan van Slooten neemt geen genoegen met een 7. Toch blijft de tevredenheid van een klant vaak rond dit cijfer steken. Volgens de auteurs zijn deze ‘gewoon’ tevreden klanten geen loyale klanten en dus is het tijd voor verandering. Van old school marketing naar new school marketing en van marketshare naar mindshare! 


In het boek schetsen de auteurs de reis van een 7+- naar een 9+ organisatie. De reis start bij de noodzaak tot verandering. Wat gaat er nu niet goed en waarom? Vervolgens besteed het boek aandacht aan het onderbewuste en de meerwaarde van het daadwerkelijk kunnen doorleven van de emotionele reis van de klant. Tot slot beschrijven de auteurs de veranderopgave en daarmee het daadwerkelijk uitvoeren van de transitie naar een 9+ organisatie.

Het boek uit als het ware een frustratie. Veel organisaties laten namelijk nog te veel kansen onbenut om klanten aan hun merk te binden. Klanten handelen voor 90% vanuit het onderbewustzijn en dit vraagt volgens de auteurs om een andere aanpak. Het devies: Bouw een relatie op met de klant door door te dringen tot hun beleving en wordt onderdeel van hun gedachtewereld. Op deze manier creëer je iets wat groter is dan market share, namelijk mindshare. Mindshare staat hier voor het on-top-of-mind zitten in de belevingswereld van de klant en daarmee het hebben van een grote invloed op zijn/haar besluitvormingsprocessen.

De 9+ organisatie is een boek dat goed geschikt is voor de beginnende lezer die zich wil verdiepen in het vakgebied. Het geeft een mooie samenvatting van verschillende theorieën rondom ‘klantdenken' en zit vol met toepassingen voor de praktijk. Het boek is verder actueel en goed leesbaar, al ontbreekt het hier en daar aan vernieuwende inzichten.

Op zoek naar een leesbaar en uitdagend geschreven boek dat je meeneemt in het belang van het goed luisteren naar de klant? Lees het boek ‘De 9+ organisatie’!

Naar boeken overzicht
design: MooiMerk - realisatie: Lucus Websites