Op weg naar een wendbare organisatie
Omgevingsdiensten zijn nog relatief nieuwe organisaties in de publieke sector. De opstart en ontwikkeling vergt veel aandacht en flexibiliteit. Verschillende taken worden bij elkaar gebracht en medewerkers van provinciale- of gemeentelijke afkomst smeden sterke verbanden.
Uitdagingen voor gemeenten en omgevingsdiensten
Hoe zorg je dat processen in samenhang zijn? Hoe mobiliseer je de verbeterkracht van de medewerkers? Hoe zorg je dat de bedrijfsvoering integraal en sluitend is? En hoe zorg je ervoor dat ontwikkelingen doorvertaald worden in dienstverlening. Onze visie is dat allereerst de basis op orde moet worden gebracht in het ontwerp van de procesarchitectuur. Op dit fundament kan met participatie van de medewerkers continu doorontwikkeld worden.
Diverse initiatieven en ontwikkelingen zoals de omgevingswet, output-financiering en verdere digitalisering maken het belang van scherp ontworpen bedrijfsprocessen steeds beter zichtbaar. Maar waar te beginnen? Hoe zorgt u dat uw organisatie klaar is om bovengenoemde uitdagingen aan te gaan?
De 8 groeifasen
BPM Consult introduceert een BPM OD Maturity Model die omgevingsdiensten helpt in deze zoektocht. Met 8 groeifasen en bijbehorende inspiratiepaden en succesfactoren wordt inzicht gegenereerd in het wat, waarom en hoe!
Verken de volwassenheidsfasen hieronder en download ook de Vision Paper! Overigens zijn deze groeifasen voor iedere overheidsorganisatie herkenbaar.
1. Met proces basis op orde 5. Breng klant in beeld
2. Verbeter zelf continu 6. Automatiseer & Digitaliseer
3. Versterk proces met IT 7. Verbind bedrijfsvoering integraal