MBO-specifieke thema's
Kleinschalig werken in zelforganiserende teams
De omgeving (en eisen die deze stelt) verandert in een steeds sneller tempo. Hierin mee kunnen bewegen stelt eisen aan de wendbaarheid van de onderwijsinstelling. Ontwikkelingen in het onderwijs volgen elkaar daarom ook steeds sneller op. Ook is de relatie met de student, door de omvang van de instelling, steeds onpersoonlijker geworden. Een betere, meer persoonlijke aansluiting bij de student is nodig.
Door een beter ontworpen aansluiting tussen student, front-office en back-office (via service blueprinting) en te leren werken in resultaatgerichte, zelforganiserende teams, kan de onderwijsinstelling een nieuw niveau van samenwerking bereiken. Daarnaast levert deze aanpak excellent onderwijs aan de student.
Flex-studeren
De kwalificatiestructuur voor het middelbaar beroepsonderwijs is in ontwikkeling. De student is steeds vaker uniek in zijn wensen en keuzes. Ook moeten opleidingen nog beter en vooral flexibeler aansluiten op de arbeidsmarkt. Opleidingen bestaan uit een basis-, profiel- en een keuzedeel. Hiervoor moeten moeten de kwalificatiedossiers geïntegreerd worden in de bestaande processen.
Door een betere koppeling tussen het onderwijs en de onderwijslogistiek tot stand te brengen (via herontwerpen van werkprocessen), in bijvoorbeeld de totstandkoming van de OER, het kiezen en wijzigen van keuzedelen voor studenten, en het verwerken van keuzes, creëert de onderwijsinstelling een doelmatige, flexibele dienstverlening richting student.