Is uw procesarchitectuur bij de tijd?
Een spiegel én appel voor modernisering
Veel organisaties doen wat aan processenmanagement. Weinig organisaties hebben hun processen meegetrokken naar het tijdperk waarin we leven. Dat is jammer, want de belofte van excellent procesmanagement is groot. Kijk in de spiegel en stel vast in welk tijdperk uw procesarchitectuur staat
Het proceduretijdperk
Procesarchitectuur stond In de vroege jaren negentig vorige eeuw gelijk met procedures schrijven. Kwaliteitsnormen vroegen om documenteren van de vervaardigingsprocessen. Dat gebeurde op grote schaal, onder coördinatie van kwaliteitsmanagers. Tekstverwerkingspakketten, printers en handboeken waren dominant. Kunt u het kwaliteitshandboek op tafel leggen? Grote kans dat dit tijdperk domineert.
De flowchartperiode
Mede door de toenemende automatiseringsbehoefte gaat er eens wens ontstaan tot integratie van componenten in een werkprocesontwerp. Er ontstaat een bondgenootschap tussen informatiemanagers, kwaliteitsmanager en operations management. De werkprocessen gaan digitaal en de flowcharts worden toegevoegd. Accent ligt op logische stappen, opsporen van belemmeringen in de stroom en processen zijn op meerdere plekken digitaal raadpleegbaar. Zitten uw processen in een digitaal documentbeheerssysteem? Indicatie van dit tijdperk
De enterprise-architectuur
Na het eerste decennium van de 21e eeuw ziet de bedrijfsvoering er een stuk anders uit. De financieel economische crisis heeft Lean werken gepusht. Web 2.0 heeft de klantcommunicatie totaal omgevormd. De informatie& communicatietechnologie komt met groot tempo de werkprocessen binnen, front office en back-office samenwerkingslijnen worden gestroomlijnd. Het hoger management lijnt Richting-Inrichting en verrichting uit en alle bedrijfsdisciplines vechten om een mooi plaatsje in de procesarchitectuur. Samenhangende organisatie-architecturen ontstaan en service-blueprinting is een dominante ontwerptechniek. Slimme proces-designpakketten ondersteunen deze beweging.
De open architectuur
Het tijdperk van Youtube, smartphones en apps minimaliseren de laatst overgebleven teksten. Werkinstructies zijn belangrijke hulpmiddelen om het werk in een keer goed te doen, staan in vormen als e-learnings, schermvideo’s en filmpjes. Klantbeleving en emo mapping vervangt functionele klantentevredenheid, procesverbetering is gericht op customer delight. Alle klantineractie wordt mee-ontworpen in de werkprocessen, tot de fysieke elementen aan toe. En ontsluiting wordt eenvoudiger; de standaard bureaublad software vervangt de ingewikkeld ontwerp-softwarepakketten. Zelfsturende verbeterteams passen a la minute procesontwerpen aan en delen updates met hun collega’s.
Boeiend niet? Excellent procesmanagement anticipeert op de tijd waarin we leven. De procesarchitectuur vertelt de waarheid
Download hier de plaat 'Evolutie van Procesarchitectuur'
BPM Consult 2016
Meer weten? Vraag Renco Bakker