Lean bites: 5x meer toegevoegde waarde voor je klant


06/03/2018

Is jouw organisatie ook druk bezig met het elimineren van verspilling en het maximaliseren van toegevoegde waarde voor de klant? Maar blijft het gewenste effect uit? Zet theorie om in praktijk en maak jouw Lean verbeterproject tot een succes. Lean worden is één, Lean blijven is twee. We hebben 5 tips voor je op een rijtje gezet.

1. Focus

Voordat je het weet is de nieuwigheid van ‘Lean’ af en overheerst de dagelijkse gang van zaken. Voorkom dit door dagelijks te beginnen met een dagstart. Met een vaste agenda en korte tijdsduur, creëer je dagelijks de focus om je gestelde doelen te realiseren. Maak een lijst van acties die je de volgende dag uit wil voeren. Begin die dag vervolgens een uur vroeger dan je normaal zou doen.

2. Lean vergaderen

Gemiddeld vergadert een werknemer 6,5 uur per week, oftewel zo’n 300 uur per jaar. Hoeveel uur hiervan creëert echt waarde? Wees beducht op deze grote verspiller. Geheel uitbannen mag dan wel een utopie zijn, maar start eens door staand te vergaderen; wedden dat dit de leidt tot kortere vergaderingen!

3. Gedrag is minstens zo belangrijk als de tools

Jezelf of je team trainen in het toepassen van Lean tools is een ding, maar zonder verandering in gedrag blijft het bij een theoretische exercitie zonder impact. Door zelf ander gedrag te vertonen stimuleer je je team dit ook te doen. Wat ga jij vandaag anders doen?

4. No data, no story

Zorg dat medewerkers over actuele informatie beschikken (keep it simple), waarmee ze zelf hun werkproces kunnen bijsturen (visual management).

5. Doe eens even niet normaal

‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ Wat als je dat nou eens niet doet? Het vieren van kleine overwinningen houdt iedereen gemotiveerd en gefocust. Het team wordt telkens weer herinnerd waarvoor men het doet. Andersom kan ook. Introduceer de ‘failure of the week’; continu verbeteren is leren en door van je fouten te leren word je beter! 

  • multi-tasking-2840792_1920.jpg