Met Service Blueprint klaar voor de toekomst


10/11/2016

Servicegerichte organisaties zijn toe aan de volgende stap in het doorontwikkelen van hun processen. De Service blueprint, (al vanaf 1984 in gebruik bij het inzichtelijk maken van de dienstverlening aan de klant), wordt nog te vaak gebruikt als middel om alleen het interne proces te beschrijven, inclusief het doen van aannames over de klant. Om de stap te kunnen maken naar excellente dienstverlening (zoals de Customer Delight Strategie) is het hoog tijd voor een update van deze service blueprint. 

Daarom heeft BPM Consult een nieuw format ontwikkeld waarin de nieuwste ontwikkelingen rond service blueprinting zijn samengebracht. Het devies: modelleer de volledige ervaringswereld van de klant in je proces. Naast de gebruikelijke service blueprint onderdelen (zoals klantacties, front office en back office) is er nu ook aandacht voor:

- De fasering in het proces, uitgedrukt in termen van de leefwereld van de klant

- De motivationele en emotionele ervaring van de klant gedurende het proces

- Het tastbare bewijs dat de klant in het proces ziet van de organisatie

Voordeel van deze 'Service blueprint +' is, dat er veel gerichter kan worden gewerkt aan het daadwerkelijk verbeteren van het proces voor een grotere klantwaarde.

Benieuwd hoe de 'Service blueprint +' eruit ziet? Bekijk het format hier

Meer informatie? Neem contact op met Willem Spronk

  • format-service-blueprint.jpg