Renco Bakker presenteert op Masterclass 'MBA in één dag'


15/05/2019

Hoe veranker je een organisatiebrede cultuur voor continue kwaliteitsverbetering? Hoe maak je audits en werkinstructies aantrekkelijk voor de medewerker? En hoe krijg je de medewerkers betrokken bij kwaliteit en veiligheid? Dit is slechts een schare van de vele vragen die de QHSE-manager (Quality, Health, Safety and Environment) zichzelf herhaaldelijk stelt. 

Renco Bakker en andere sprekers gaven de antwoorden op deze vragen. In de verdiepende NEN masterclass ‘Kwaliteitsmanagement en organisatiestrategie', onderdeel van het evenement 'MBA in één dag’, deelden zij de laatste kennis van de heersende managementtheorieën op gebied van processen en organisatie, leiderschap, strategie.

Processen en organisatie
Renco Bakker sprak over het nut van 'het meest vergeten asset van organisaties voor kwaliteitsmanagement' namelijk: processen! Hieronder enkele tips waarvoor processen gebruikt kunnen t.b.v. kwaliteitsverbetering:

  1. Ontwerp de processen samen met de interne procesbetrokkenen in een visueel processchema. Als de processen in kaart zijn gebracht zal men verwonderd zijn hoeveel verbeterpunten dit zal opleveren!
  2. Vorm procesteams. Laat afdelingen los en wijs alle betrokkenen in een proces/werkstroom toe aan een team. Resultaat: Geen afdeIingsmuren meer maar optimale klantfocus!
  3. Doorloop het proces stap voor stap samen met de klant. Dit creëert bewustzijn en laat zien wat er wel en niet goed gaat. Laat de klanten feedback geven over elke stap van het proces. De hoeveelheid verbeterinzichten die hieruit voort komt zal je verbazen!

Een leuke extra tip voor het maken van protocollen en werkinstructies: Geef medewerkers een Go-Pro en een tablet en laat hen zelf video-werkinstructies maken. Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt namelijk dat visuele content tot 60% beter beklijft dan geschreven instructies. Dit verhoogt dus de 'first-time-right' van je proces en maakt veiligheid en werkinstructies leuk!

Leiderschap
Anton van der Horst verrijkte de deelnemers met inzichten over het geven van goed leiderschap. Zijn credo is: ‘geef richting’, dat inspireert. Maak consistent waar wat je belooft, dat geeft vertrouwen. En blijf transparant communiceren. Door transparante communicatie voelt de medewerker zich betrokken en onderdeel van de organisatie.

Strategie
Edwin Martherus liet zien hoe om te gaan met een snel veranderende, complexe, onzekere wereld. Om de plaats van je organisatie in de wereld te bepalen is het belangrijk een gedegen interne en externe contextanalyse te maken. Op basis van deze analyse bepaal en rangschik je de risico’s én kansen voor je organisatie. Koppel deze inzichten vervolgens aan de strategie. Hiermee wapen je je organisatie tegen een veranderende wereld en ben je alert op mogelijke problemen.

Wil je meer weten over wat procesmanagement kan betekenen voor jouw organisatie? Vraag het Renco Bakker!

  • whatsapp-image-2019-05-14-at-14-19-27.jpeg