Kwaliteitsmanagement is horizontaal organiseren
Auteurs
Renco Bakker
Datum publicatie
juli 2012
Plaatsing
Boek - Perspectieven op kwaliteit
Thema/Onderwerp
Horizontaal organiseren, kwaliteitsmanagement, procesmanagement

Het vakgebied kwaliteit helpt ons voortdurend de focus te verleggen op zoek naar de essentie van het begrip. Zo kunnen we spreken over kwaliteit in termen van productspecificaties, kwaliteit als resultante van waardering door belanghebbenden, kwaliteit in termen van volwassenheid van de organisatie, kwaliteit als best presterende in een benchmarkgroep, etc.  


Moet het anders? Ja, horizontaler!

Een gemeenschappelijk en dominant perspectief in de meeste benaderingen is het denken in processen. De gedachte daarachter is dat als we het voortbrengingsproces beheersen, het product als vanzelf aan de specificaties zal voldoen en de afnemer tevreden zal zijn.

Tegelijk is het proces een ‘consumer van resources’, wat impliceert dat als we kritisch kijken naar iedere vorm van verspilling, het proces ook nog eens voldoet aan de wensen en eisen van belanghebbenden als het bestuur, de financiers en de maatschappij.

Meer publicaties van: Deze auteur